Cat zahar contine o ciocolata?


Ni se atrage atentia mereu ca zaharul este nociv. Inamicul public numarul unu al siluetei si dintilor (din alimentatie) se vinde in pungi de jumatate de kilogram sau in doze mai mici, sub forma de cristale sau cuburi, pudra sau candel... Dar aceea este de fapt doar forma cinstita a zaharului, care se afla la vedere. E doza pe care o poti alege in deplina cunostinta de cauza. Daca ar fi doar asta, ai putea sa nu depasesti o lingurita-doua de zahar pe zi. Doza care nu ajunge inca sa fie nociva.





Exista un mare "dar" in toata aceasta poveste cu zaharul. Adesea nu stii ce cumperi si cat zahar se ascunde cin ceea ce mananci. Iar din pacate aproape orice mananci astazi are zahar (sau zaharuri). Asa ca indiferent daca te apuci de o dieta (de pilda dieta Paleo, de la care a pornit ideea acestui articol) sau doresti un stil de viata mai sanatos, daca tii la silueta ta sau la dintii tai, ar trebui sa supraveghezi mult mai atent ceea ce pui in farfurie.

Aproape toate conservele si mezelurile contin zahar, foarte multe dintre produsele ambalate in vid, salamurile si carnatii, biscuitii si alte produse fainoase, iaurturile cu fructe, ba chiar si o parte dintre produsele vegetariene, cu soia etc. Pana si eticheta batoanelor "dietetice" sau produselor tip fitness trebuie verificata, deoarece multe dintre acestea contin zahar.

Dar nu iti imagina ca daca citesti etichetele cu atentie afli cu certitudine cat zahar este inclus in produs. Unele etichete nu contin nici specificatia "zahar", nici pe cea "zaharuri", desi metoda de conservare sigur presupune zahar. Unii unii producatori comanda etichete omitand sa specifice multe din ingredientele "cheie" (depinde de tara de proveninenta sau de cat tupeu au unii sa incalce legea si cat le merge). Nu mai zic ca aceasta elementara specificatie nu este legalizata (nitritii si E-urile trebuie trecute, dar zaharul nu). Dar ce ne facem cu produsele despre care stim foarte bine ca au mult zahar si totusi nu descoperim nicaieri in ce cantitati?




Cat zahar contine de exemplu o ciocolata? Desi stim ca aceasta este tipul clasic de desert simplu, pe amblajul ciocolatei rareori gasesc mentionat cate grame de zahar (respectiv sugar) sunt efectiv in ea. Mister total. Doar cele cca 550 calorii pe suta de grame ma fac sa imi dau seama ca (probabil!) cantitatea de zahar este destul de mare.
Dar da, studiile despre cacao arata ca o ciocolata poate ajuta la reducerea riscului de boli cardiovasculare si scaderea tensiunii arteriale, dar cele mai multe recomanda cicocolata neagra, cu un continut cat mai mare de cacao, cat mai scazut de zahar (si pe care sper ca nu iti vine s-o mananci toata do data upa ce o deschizi).

O ciocolata de 100 g contine, oficial, intre 20 g si 30 g zahar. Pentru ca etichetele nu ma ajuta, in fabricile de ciocolata nu am cum intra, iar o metoda de separare a untului de zahar si cacao si lapte praf nu am la dispozitie, am cautat pe internet mai mult informatii. Printre altele, am gasit o reteta de ciocolata de casa in care era recomandat sa se puna 0,5 kg zahar, pentru jumatate de kilogram de ciocolata. Deci 50 g zahar la 100 g produs, ca sa nu mai vorbesc de laptele praf si untul incluse. Hm!

Cat zahar contine un suc? Metoda de a vedea chiar cu ochii tai este sa citesti eticheta. De ce pe acestea este obligatoriu sa fie trecuta cantitatea de zahar? Daca totusi ai de-a face cu un produs pe care nu scrie, nu ai decat sa fierbi o cana din acel suc intr-o cratita. Dupa evaporarea continutului va ramane zaharul ars si vei putea vedea cam cate lingurite de zahar au intrat in produs. Oricum, daca nu vrei sa faci nici o investitie pentru a afla: o doza de suc la cutie, de 330 de grame, contine cca 38-40 g zahar.

Acum, sa nu crezi ca un suc de fructe natural cu un continut oarecare de zahar este mai sanatos decat o cutie de suc light. Desi in Parlamentul European a existat o discutie pe probleme de sanatate ce lua in calcul aceasta comparatie si considera invingator primul produs (ca valoare nutritionala), pararea mea este ca nici o varianta nu este mai buna decat alta.




1 Nu stiu daca primul a spus-o Hipocrate, parintele medicinei, sau un filozof grec (Socrate), dar aceeasi fraza care a devenit dictonul vechilor eleni este valabila si astazi: "Fereste-te de mancarurile pe care iti vine sa le mananci cand nu ti-e foame si de bauturile pe care iti vine sa le bei cand nu ti-e sete." Si nu uita: zaharul chiar creeaza dependenta, la fel ca alcoolul si tigarile.

2 Ai un copil agitat, stresat, cu randament slab la memorare? Fa macar un test. Scoate-i dulciurile si orice forma de zahar din alimentatie timp de cateva zile. Cand se poate, mergeti la tara, in excursii, in natura. Tine-l ocupat cu jocuri si miscare in aer liber. Vei vedea diferenta.

Articol realizat cu sprijinul oferit de Alimentatia Paleo

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi