Farmacia din bucătăria ta: 10 legume-medicament

Hrana iti este medicament, se spune. Mai mult, este un medicament cu gust bun. Acum sincer, cine nu s-ar bucura sa deschida usa de la camara sau frigider  si sa gaseasca acolo remediul pentru o problema sau alta, in loc sa ia pastile? Aproape fiecare fruct si leguma pe care o mancam are proprietati benefice pentru sanatate. La fel, unele combinatii de mancare sunt eficiente in combaterea unor afectiuni grave. Daca la mancaruri precum supa de pui sau sosul de rosii vom reveni in curand, astazi vom vorbi mai multe despre cateva legume importante. Alege-le in alimentatie oricum. Cu ele, nici nu vei sti cand a trecut postul: iar avantajul este ca vei tine un post vitaminizant si… fara sa te ingrasi. Mai usor cu pastele, cartofii si bobul… Bun venit legumelor hranitoare!


Dovleac

Multi oameni îndrăgesc acest fruct de toamnă… Este unul dintre puținele fructe la care se pot folosi atât miezul, cât și semințele și are o serie de indicații pentru sănătate. Miezul de dovleac este, așa cum o arată și culoarea lui portocalie, bogat în betacaroten, care asigura organismului o doză importantă de vitamina A. Dar de asemenea dovleacul conține și vitamina E și C și săruri minerale, protide și hidrați de carbon. Miezul e recomandat și pentru tratarea viermișorilor intestinali, se poate folosi și extern, în caz de arsuri, inflamții sau abcese. Semințele cu un bogat conținut de minerale și uleiuri benefice sunt recomandate crude în diverse afecțiuni, de la constipație, până la boli legate de sistemul imunitar (au un rol tonifiant).



Morcov

Deja celebri pentru conținutul lor de betacaroten, morcovii n-ar trebui să lipsească din alimentația noastra. Sucurile de morcovi, eventual în amestec cu pulpa altor fructe, sunt adevărate cocktailuri de energie, datorită vitaminelor A, B și C, dar și a numeroase săruri minerale: fier, fosfor, sodiu, potasiu, calciu și magneziu. Datorită acestora morcovul este un foarte bun tonic și  remineralizant. Morcovii consumați sub formă de sucuri sau piureuri sunt indicați într-o serie de situații: tulburări de creștere la copii, astenii, anemii, carii dentare, demineralizări, diaree infantilă, enterocolite, insuficiențe ale acuității vizuale, paraziți intestinali. O supa din morcovi fierți este un excelent remediu împotriva constipației, dar paradoxal supa de morcovi este la fel de buna și în cazul diareei. Sugarii cu diaree pot bea suc de morcov (sucul se face punându-se apă în loc de lapte și se reia alimentația lactată după disparitia problemelor, în maxim trei zile). Pentru proaspete sau viitoare mămici, e bine de știut că tot sucul de morcovi favorizează lactația. De reținut e că morcovii pot fi folosiți și extern, dați pe răzătoare și aplicați sub formă de decoct sau cataplasme pe răni de genul plăgi, arsuri, dermatoze.   

Sfecla roșie

Sfecla roșie este, nu mai încape îndoială, o sursă importantă de vitamina A pentru organism; culoarea sa roșu intens (sau vineție) ne arată acest lucru. Dar e bogată și într-o serie de alte vitamine și minerale, aproape aceleași ca țelina. La fel ca la cea de mai sus, din sfecla roșie se pot folosi nu doar rădăcina, ci și frunzele. Modul cel mai uzual de preparare a acesteia, prin coacere, nu o face să-și piardă proprietățile și nutrienții. Folosită în salate, eventual în combinație cu hrean sau usturoi, își sporește calitățile de remediu naturist pentru sistemul imunitar. Acționează ca un adevărat imunizant și vitaminizant. Sucul de sfeclă roșie, bogat în zaharuri, aduce o serie de beneficii inclusiv pentru vedere, pentru o mai bună sănătate a pielii, unghiilor și părului (responsabil de curățarea tenului și estomparea coșurilor este zincul existent în cantitate mare în sfecla roșie) și pentru o digestie perfecta. Sucul mai este bun și în cazuri de probleme cu colesterolul, de greață, vărsături și constipație, sau în situații de efort fizic prelungit, când e nevoie de o revigorare rapidă. Studi recente au arătat și că sfecla roșie are puterea de a reduce problemele cu tenisunea și bolile de inimă, acest efect fiind asigurat de nitrații pe care îi conține.



Ardei gras si capia

Chiar daca nu sunt niște legume prea luate în seamă, ar trebui știut că ardeii grași (la fel ca și ardeii capia și gogoșarii) sunt legume bogate în siliciu, unul dintre mineralele esențiale care ajută la creșterea părului și unghiilor. Sucul de ardei gras e mai concentrat și preferat consumului crud, în salate; este recomandat în caz de colici intestinale și crampe. Dacă preparați un suc de morcovi și adăugați în combinație și ardei gras, obțineți un remediu chiar mai eficient în caz de colici sau crampe abdominale. Ați remarcat probabil culorile diferite ale ardeilor care dau un aspect și o aroma cu totul aparte multor feluri de mâncare: de fapt culorile reprezintă etapele de coacere ale ardeiului, de la verde, trecând prin galben, până la roșu. Legumele coapte, cele mai roșii, sunt, desigur cele mai bogate în vitaminele A și C. Însă ardeii grași mai conțin și vitamina B1 și B6, vitamina K, mangan, acid folic, potasiu, vitamina E, triptofan și cupru. Ca și roșiile, ei mai conțin licopen, un antioxidant puternic.

Varză de Bruxelles si varza

Foarte adesea, varza de Bruxelles este menționată datorită calităților sale antioxidante și recomandată ca importantă în prevenirea cancerului. Micile verze de Bruxelles se prepara ușor opărite, la aburi, pentru a-și păstra cât mai multe dintre calitățile nutritive. Cu un conținut de vitamine și proteine de trei ori mai mare decât alte specii de varză, varza de Bruxelles poate fi consumată și sub formă de suc, când e nevoie de vitaminizări de urgență. Conține cantități importante de potasiu, magneziu și fier, plus vitaminele B1 și B6. Varza in oate formele ei se poate folosi și extern, zdrobită și pusă pe piele sub formă de cataplasme, deoarece este un bun cicatrizant pentru răni și ameliorează vânătăile și umflăturile în timp mai scurt decât un unguent. Este de reținut că sucul de varză de Bruxelles este foarte util în cazul afecțiunilor diabetice, deoarece stimulează funcționarea pancreasului.

Vânăta

Una dintre aromele cele mai îndrăgite ale toamnei este cea de vânătă coaptă. daca e gatita coapta, nu pe gratar, ea isi  păstreaza toate calitățile nutritive. Cei care o preferă gătită, pot să rețină că își păstrează mare parte dintre proprietățile nutritive chiar și așa, doar că trebuie preparată imediat după tăiere, deoarece suprafața tăiată se oxidează repede. Vinetele conțin amidon, calciu, potasiu, sodiu, magneziu fosfor, dar și o serie de vitamine: A, C, B1, B2, B3, B6 și PP. Bogate în fibre, ele sunt recomandate pentru prevenirea unei serii de afecțiuni, așa că nu ezitați să le puneți cel puțin săptămânal pe masă. Au proprietăți antianemice, laxative, calmante, și joacă rol de stimulent hepatic și al pancreasului, dar și al celulelor cerebrale. Un consum regulat de vinete este folositor în cazuri de anemie și constipație (funcționează ca laxativ și diuretic). Rețineți totuși că va trebui să achiziționați pentru prepararea numai vinete bine coapte: cele necoapte conțin o substanță toxică, solanina.

Țelina

O rădăcinoasă cu un miros intens, inconfundabil, țelina este una dintre legumele care poate ocupa un loc de frunte în „farmacia din cămară”. Are o serie de proprietăți medicinale, iar atât rădăcina, cât și frunzele pot fi folosite într-o serie de sucuri vitaminizante sau bune în diverse tratamente. Încă din vechime se știa că țelina e foarte bună pentru femeile care vor să rămână însărcinate, dar și partenerilor acestora, iar motivul pentru care era recomadată în astfel de cazuri a fost dezvăluit de știință: ea este o sursă importantă de acid folic, un ajutor în combaterea sterilității feminine și masculine. Este bogată în vitaminele A, B, C, K și PP, conținând și o serie de minerale sodiu, potasiu, calciu, fier și magneziu. Are proprietăți energizante, de stimulare a sistemului imunitar, de vitaminizare, de ameliorare a stresului, dar e indicată și în combaterea flatulenței sau a altor probleme digestive. Frunzele de țelină sunt cele mai bogate în vitamina C, de aceea pot fi folosite în sucuri, în combinație cu alte legume. Extern, frunzele de țelină se pot aplica în cataplasme, pentru a ajuta la cicatrizarea mai rapidă a rănilor.



Dovelecel

Cunoscut și sub denumirea de bostănel, este una dintre legumele pe care le avem la dispoziție pe toată durata anului in magazine. Cu cât sunt mai tineri și mai micuți, cu atât sunt mai ușor de digerat. Deși apreciați în popor ca nu foarte hrănitori (probabil din pricina conținutului mare de apă și a numărului mic de calorii, ceea ce îi face de altminteri perfecți pentru diete), ei prezintă totuși și o serie de calități nutritive care îi face indispensabili de pe masa noastră. Ei conțin hidrați de carbon, magneziu, potasiu, amidon, fosfor, folați și reprezintă o bună sursă de calciu. Conțin vitaminele A, B, C și E, iar datorita antioxidanților carotenoizi ajută, consumati alături de o serie de alte legume, la menținerea sănătății ochilor. Sunt benefici pentru scăderea tensiunii arteriale, au rol antiinflamator (sunt recomandați pentru prevenirea astmului și artritei) și ajută la o bună digestie, datorită conținutului mare de fibre și apă. Și florile de dovlecei sunt comestibile: ele se pot consuma gătite, la fel ca și aceștia. (Jamie Oliver avea o reteta cu flori de dovlecei pane, pe care nu le-am incercat niciodata, desi am luat o data de la piata florile pe care un producator le adusese pe post de... decor, pentru a-si vinde bostaneii.)

Conopidă

Sora mai puțin rasată a celebrului broccoli (care este cunoscut mai ales datorită proprietăților lui anticancerigene), conopida nu rămâne însă cu mult mai prejos decât acesta. În prevenirea cancerului acționează și ea, stimulând activitatea acelor enzime care distrug substanțele carcinogene. Plantele crucifere din această familie sunt oricum bogate în vitamina C, conțin un complex de vitamine B (B2, B3, B6), vitamina K și E, potasiu, calciu și magneziu, iar de aceea sunt adesea recomandate ca importante surse nutritive. De preferat este să fie consumată opărită puțin sau fiartă la aburi, pentru a nu i se distruge conținutul de vitamina C. Sunt detoxifiante și, datorită glucozinatilor si tiocianatelor, stimulează ficatul să elimine mai repede substanțele toxice pentru organism.
Conopida mai conține oligoelemente (fier, zinc, fluor, seleniu, cupru, bor), și, desigur, fibre care stimuleaza tranzitul intestinal. Sucul de conopidă este un bun stimulent al pancreasului, de aceea este recomandat diabeticilor, și are un rol antiinflamator și antireumatoid. Cei mari, dar și cei mici, nu ar trebui să evite consumul de conopidă crudă, care se poate pune ca atare în salate sau consuma cu diverse sosuri. Totuși fierberea în exces a legumei poate da stări de balonare celor mai sensibili care o consumă ca atare, din pricina faptului că fierberea stimulează producerea de fenoli și hidrogen sulfurat.



Praz

Deși nouă gusutul și mirosul acestuia ne aduce aminte de ceapă, prazul este de fapt o varietate de usturoi oriental. Proprietățile de stimulare a imunitatii ale usturoiului se întâlnesc însă, deopotrivă, și la praz, o legumă cu gust dulceag și ușor picant, mult mai potrivită pentru salate, dar și ușor de folosit într-o serie de mâncăruri gustoase. Este relativ sărac în substanțe nutritive, însă studiile au demonstrat că prazul conține mucilagii benefice pentru pereții intestinali, stimulând funcționarea stomacului și protejându-l. De asmenea, bogat în fibre, el stimulează digestia. Este însă folosit într-o serie de terapii naturiste, în decocturi sau sucuri, pentru o serie de tratamente de uz intern sau extern. Un vechi tratament pentru laringite, faringite, bronșite și răgușeli se face pe bază de praz: o jumătate de kilogram de praz, tăiat bucățele și fiert în jumătate de litru de apă până ce devine aproape cremos, reprezintă un suc foarte potrivit pentru acest  gen de afecțiuni. De asemenea, o cura cu suc de praz le este recomandată persoanelor care suferă de artrită, reumatism, obezitate, litiază sau gută. Frunzele de praz sunt foarte bune și pentru furunculi: câteva frunze praz tocate, amestecate cu apă și puțin zahăr pot fi folosite pentru obinerea unei paste care se poate aplica pe furuncul.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi