Neuronutritia sau cum sa mananci pentru a iti pastra inteligenta

"Alimentatia este noua frontiera a medicinei", scria un medic. Stim astazi ca hrana este esentiala pentru dezvoltarea fizica - a oaselor si musculaturii, pentru mentinerea in forma a sistemului cardiovascular, a taliei, energiei etc., dar partea cea mai interesanta este ca alimentatia are efecte in primul rand asupra capacitatii noastre de a rationa. Cum s-ar zice, sanatatea creierului nu depinde de ganduri, ci in mare masura gandurile depind de... ceea ce mancam si de ceea ce facem in plan fizic.




Iar daca nu vei fi de acord cu fraza de mai sus, vei fi cu aceasta: gandurile noastre depind de hormoni - in intreaga lume civilizata se cunoaste deja legatura dintre nivelul scazut de dopamina sau serotonina si deprimare. Cele mai multe persoane stiu ca ciocolata poate fi un remediu foarte bun in fata gandurilor negative... si apeleaza la ea ori de cate ori tonusul lor psihic ameninta sa intre in colaps. Dar, oare, putem cumpara fericirea cu o simpla excursie la magazin, dupa acele tablete cu cacao, lapte si zahar, frumos amabalate? Daca ar fi fost si sanatoase, probabil ca da.

Scurta introducere in "masinaria" de care depinde mintea: creierul

Creierul are doar 1,5 kg si reprezinta cam 2% din greutatea unei persoane, dar consuma cel mai mult si este mai misterios pentru stiinta decat orice alt organ din corp. Stiai ca, desi ocupa putin spatiu, creierul foloseste un sfert din toata canttiatea de oxigen si glucoza a organismului? Este vorba despre resursele pe care sangele le transporta prin corp dupa ce corpul a extras substantele nutritive din mancare. Prin urmare, ceea ce manacam si aerul pe care il respiram ajung in proportie covarsitoare in creier si abia apoi in restul corpului...

Sa nu se inteleaga insa ca prin alimentatie putem rezolva absolut orice problema a creierului: disfunctiile acestuia pot avea doua cauze. Pe de o parte, cauzele medicale, cu explicatii fiziologice si medicale evidente, printre care accidentele si bolile genetice. Dar celelalte tipuri de boli, cauzate de imbatranirea creierului pot fi prevenite sau mult amanate prin simpla atentie acordata alimentatiei, activitatii fizice si activitatilor simulatoare din punct de vedere intelectual.
Foto via Bacfo

Sunt multe de spus despre creier si capacitatile uimitoare ale acestuia. In lume, se scriu tratate intregi despre ce poate face creierul, cum functioneaza el si cum ne ajuta, dar si despre cum este creierul (si prin urmare mintea) influentat de consumul de substante chimice sau de nivelul a diversi homoni din organism. Prin urmare, daca suferi cu adevarat de o disfunctie sau o lipsa chimica, oricat de mult s-ar stradui psihologul sa te faca optimist doar vorbindu-ti, nu va reusi niciodata sa iti rezolve depresia daca nu va trata in primul rand si partea fizica. Nimeni nu iti poate introduce ganduri pozitive in cap si nici nu te poate face sa fii mai destept... Dar tu poti face asta. Poti incepe sa inveti, in primul rand, ce este gresit in substantele pe care le introduci in organism.

Ce face rau creierului

Alcoolul, drogurile si nicotina sunt recunoscute ca cele mai periculoase substante pe care le bagam chiar noi in organism. Acestea au efecte rapide asupra starii de spirit si a gandirii. Se stie ca ele declanseaza in organism o serie de procese chimice, la toate nivelurile. Iar creierul nu scapa nici el de influenta. Am auzit cumva: "Da' de unde, tigara si bautura ma fac fericit"? Sau: "Tigara imi stimuleaza capacitatea de gandi", "Bautura imi alunga gandurile negre", "Fumatul imi da idei artistice". Si eu obisnuiam sa cred asta. Asa este, drogurile de multe feluri stimuleaza cresterea nivelului de hormoni ai placerii, ai fericirii - de regula de dopamina- dar si epuizeaza rezervele organismului. Prin urmare, dupa o stimulare si o crestere, scaderea nivelului de substante chimice va fi la fel de rapida. Asa ca in scurt timp corpul va avea nevoie de noi doze de "stimul" pentru a-si satisface necesarul de substante.
Ca urmare, slabirea reactiei organismului la stimul va cere doze din ce in ce mai mari de alcool sau drog, iar epuizarea de resurse va fi din ce in ce mai mare.
Fara perioade de reparare, de refacere a resurselor, fara hrana adecvata, organismul (imi pare rau, e adevarat) nu va putea supravietui pe termen lung. Ce-i drept, corpul uman tine piept cu bine, chiar si ani buni, in functie de gene, atacurilor repetate, furturilor de energie pe care noi insine le provocam, insa distrugerile facute sunt majore. Si intotdeauna se vad mai tarziu.
Nicotina este cunoscuta ca cel mai toxic drog, din moment ce nu permite nici macar aceste perioade de refacere. In timp, ea nu doar ca nu mai stimuleaza placerea initiala, dar chiar blocheaza creierul si nu ii mai da voie sa elibereze acele substante care creeaza senzatia de bine (dopamina, endorfine, serotonina).

Inima si creier

Ca regula principala, ceea ce nu este bun pentru artere si inima, nu este bun nici pentru creier: acesta este irigat tot de artere, ca si inima si restul organelor corpului, iar colesterolul nu face diferente de nivel - se depune peste tot. Prin urmare, o portie de cartofi prajiti sau niste costita plina de grasime nu fac decat sa impiedice o corecta hranire a creierului. In acelasi timp insa, acizii grasi omega 3, 6 si 9 sunt foarte buni la a curata arterele si la a ameliora chiar si problemele mentale, inclusiv depresiile usoare.



Alimente pentru creier

Nuci. O teorie veche ne spune ca alimentele ne arata prin forma lor care este organul pe care il mentin sanatos, daca sunt consumate frecvent. Fasolea boabe intretine, deci, rinichii, pe cand nucile, data fiind forma miezului ascuns intr-o coaja tare, asemanatoare unui creier, mentin in forma chiar creierul. Explicatia stiintifica este ca nucile contin grasimi mononesaturate, care pastreaza arterele curate, lucru necesar unui creier perfect functional. Nu doar nucile, ci si alte miezuri de seminte tari, precum arahidele, migdalele, fisticul etc. au insa efecte benefice asupra creierului. Consumul a 30 g pe zi este suficient pentru artere, pe cand un consum mai mare ar duce la ingrasare. S-a demonstrat ca un consum regulat de nuci creste si nivelul de serotonina - de incercat daca aveti probleme cu depresia.


Peste Acizii grasi Omega 3 au si ei grija de artere, intrand in randul alimentelor care nu doar ca le protejeaza, dar le si repara. Trei portii de peste pe saptamana sunt suficiente pentru a ne mentine in forma nu doar creierul, ci si o serie de alte organe, printre care si inima.



Ciocolata. Da, nu este singura data cand o voi recomanda, iar in acest caz e buna deoarece creste nivelul de dopamina si flavonoizi din corp. Vestea mai putin buna e ca nu vorbesc de ciocolata cu lapte, ci de ciocolata amara, cu nivel de cacao ridicat (peste 70%), si... de doar de 30 g pe zi. Asta daca ingrasatul nu se numara printre obiectivele tale imediate.

Ulei de masline. O alta sursa de acizi grasi mononesaturati, care pastreaza arterele curate. Uleiul de masline poate fi combinat sau inlocuit cu ulei de in, de rapita sau ulei de nuci.

Soia. Gratie continutului de proteine, grasimi sanatoase si fibre, soia are efecte benefice asupra arterelor care alimenteaza creierul. Efecte similare au si mazarea, lintea si fasolea.

Sos de rosii. Este vorba despre acel sos ca pentru spaghete, facut din rosii si gatit acasa, de regula la foc mic. Licopenul din acest tip de sos este recunoscut pentru efectul sau anticancerigen, dar continutul mare de antioxidanti are efecte si in cazul mentinerii in forma a creierului.

Ceai verde. Flavonoizii care sa gasesc si in cafea si in vinul rosu (acceptat doar 1-2 pahare pe zi; si nu, nu se admit 7 pahare o data pe saptamana, vineri seara) sunt antioxidanti si au efect antiimbatranire, ajutand arterele sa isi optimizeze functionarea.



Proteinele, sursa inteligentei

O sa repet pentru a nu stiu cata mia oara ca, desi as vrea ca animalele sa nu mai fie ucise sau prost tratate, nu pot nega importanta pe care proteinele o au in dezvoltarea creierului (si a musculaturii). Si nici un medic sau vegetarian din lume nu poate nega asta. Doar ca, desigur, exista o serie de surse de proteine de proveninenta animala care nu implica sacrificarea (oua, branza, lactate) sau de proteine vegetale care, desi incomplete, pot fi combinate pentru a se obtine o mare parte dintre aminoacizii necesari zilnic organismului (soia, linte, fasole, ciuperci etc.). De evitat: carnea grasa si grasimile animale.

Vitamine si suplimente

Eram un copil bolnavicios, iar multi ani din viata de adolescent si apoi tanar adult am trait cu aceasta povara a "slabiciunii" mele fizice, a predispozitiei spre raceli, gripe, a unui sistem imunitar slab "din nastere". Ai mei obisnuiau oricum sa imi deplanga sanatatea precara. Astazi cred ca de vina a fost mai degraba hrana saraca in substante nutritive cumulata cu lipsa unor suplimente de vitamine. Imi aduc aminte ca in perioada comunista intr-un singur an tata a adus de undeva niste multivitamine bune (Vitamax) si le-am luat timp de 3 sapamani. Era intr-o vara in care, fiind intr-o tabara la munte, am mancat regulat si am respirat aer sanatos. A fost perioada in care am crescut in inaltime cel mai mult si mai rapid din toata viata mea. M-am intors din tabara cu cativa centimetri in plus.

De cativa ani incoace, cu ajutorul suplimentelor alimentare pe care le iau periodic, nu permament, mi-am creat practic un nou corp si un sistem imunitar de fier. Aproape ca nu mai racesc, analizele mi-au iesit impecabil ultima data cand le-am facut si nu am mai fost la (alt) doctor (in afara de stomatolog) de 5 ani. E drept ca m-am lasat de fumat de un an si ca tot in ultima perioada am mai avut 2 ani de pauza de la aceasta dependenta.

Chiar cred ca organismul uman poate fi "tunat", la fel ca o masinarie, cu ajutorul concentratelor de vitamine si minerale (de preferat naturale, dar cum nu toti au norocul sa aiba acces sau bani pentru cele naturale, si cele chimice sunt o optiune). Din pacate, solul in care ne cresc astazi plantele este saracit de substante nutritive, asa ca alternativa este completarea nutritiei cu suplimente. Mai ales ca ar trebui sa mancam kilograme bune de alimente, legume, fructe si verdeturi, si sa facem multa miscare ca sa ne extragem energia, dar sa o si consumam eficient, fara a ne ingrasa. Suplimentele alimentare au devenit importante in stilul de viata modern.

Ca sa nu o mai lungesc, creierul poate fi ajutat de: acid folic, vitamina B6, vitamina B12, coenzima Q10, acid alfa-lipoic si L-Carnitina.
Acid folic - Varza de Bruxelles, semintele de floarea soarelui, mazarea, andivele, sparanghelul sunt surse de acid folic. Dar atentie, pe masura ce imbatranim, organismul isi extrage din ce in ce mai greu acidul folic din mancare.
Vitaminele B6 si B12 se gasesc in carnea de pui, sos de rosii, banane.
Conezima Q10 este produsa in mod natural de corpul nostru, dar cu ajutorul vitaminei C si a vitaminelor mai sus amintite. Luata in asociere cu L-carnititna intraeste si muschii, inclusiv pe cei ai miocardului, deci e o combinatie perfecta si pentru inima. De asemenea, este recomandata si pentru cei ce merg la sala de 3 ori pe saptamana, pentru dezvoltarea masei musculare.


Alte masuri pentru o minte sanatoasa

Miscarea duce la oxigenarea sangelui si, evident, a creierului, iar nici un alt gest nu este mai bun pentru o gandire optimista si sanatoasa. Incearca: dupa jumatate de ora de activitate fizica medie (inot, mers in ritm rapid, ciclism) te vei simti alt om. Pe de o parte, de folos este reactia fizico-chimica a organismului, iar pe de alta parte insasi energia de a face ceva, ocupatia in sine si "impamantarea" iti aduc o perspectiva mai optimista (linistita) asupra problemelor tale.
Meditatia. Chiar si simpla visare cu ochii deschisi la o viata mai buna poate avea efect asupra starii psihice generale. Dar tehnicile de meditatie complexe pot imbunatati o serie de lucruri in viata ta. Cauta mai multe despre ele si depre cum te pot ajuta.
Fa mereu ceva nou. Acest lucru stimuleaza crearea de noi conexiuni neuronale. Studiile spun ca neuronii nu mai sunt creati dupa o anumita varsta ci, dimpotriva, incep sa moara, adica sa isi reduca numarul. Atunci de ce oamenii pot invata incontinuu? Simplu: deoarece intre neuronii deja existenti pot crea noi si noi conexiuni, schimbandu-ne insasi gandirea.
Redu stresul. Ocoleste situatiile stresante pe cat se poate. Stiu, in viata exista situatii din care e greu sa iesi, in care te baga altii chiar si fara sa vrei, iar zilele multora sunt mai degraba pline de solicitari, de persoane enervante, de sefi pretentiosi si de copii mofturosi, dar acestea pot fi luate mai degraba ca niste provocari. Acesta nu este stres. Cel care afecteaza creierul este stresul de durata si care se mentine pe perioade lungi de timp si care chiar te poate imbatrani. Cauta solutii pentru situatiile care pot fi rezolvate sau iesi din cele pe care nu le poti solutiona, oricat te-ai fi straduit deja...
Antreneaza-ti mintea. Citeste. Joaca jocuri care iti pun mintea la contribuie. Gandeste singur, nu lua de-a gata informatiile. Dezleaga rebus, joaca sah cu calculatorul, retine numerele de telefon si lista de cumparaturi. Fa exercitii de memorare: o pasiune, un hobby, reprezinta un punct bun de pornire, pentru ca ai si interesul de a retine, nu doar dorinta. Chiar daca hobby-ul tau este sa tricotezi, simpla retinere a codurilor de culoare de la producatorii de materiale este un exercitiu.

In final, daca ar fi un singur lucru de retinut din acest material, ce ti-as zice?
Nu uita: 25% din ceea ce consuma organismul ajunge, in scurt timp, la creier!
Gandeste ceea ce mananci si ceea ce faci... ca sa poti sa gandesti cat mai bine.

Daca stii engleza, mai citeste alte informatii despre creier si nutritie si pe Kushiinstitute
O parte din informatiile din acest articol provin din cartea Tu, ghid de functionare, Dr. Michael F.Rozien si Dr. Mehmet C. Oz, de la editura Curtea Veche


Acum probabil unii se intreaba: ce autoritate am pentru a scrie acest articol? 10 ani de presa, ca redactor si redactor sef, la publicatii ce acopereau rubrici destinate sanatatii, nutritiei si alimentatiei. Am citit o serie de articole, carti si studii in acest domeniu si am scris la randul meu materiale pentru revistele si proiectele la care am lucrat. Am tradus doua carti legate de nutruitie. Am coordonat si supervizat proiecte de publicatii pentru doua retele de farmacii. Cred cu tarie ca, desi nu am dat examene si nu am o diploma in nutritie, ceea ce am facut se numeste tot studiu. Si practica.

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi