Vitamine. Ce alegi, ulei de peste sau ulei de in?


Eficiente daca inaintezi in varsta, daca pielea ti se subtiaza si incep sa iti apara riduri, daca ai probleme cu ochii, cu parul, cu oasele, cu tensiunea arteriala, cu articulatiile, daca suferi de colesterol crescut sau ai incepu vreo dieta restrictiva. Combat chiar si depresia, previn cancerul si normalizeaza o serie de functii... pentru simplul motiv ca sunt indispensabile functionarii corecte a organismului uman. Este vorba de acele grasimi carora li se mai spune "bune", acizii grasi nesaturati. Iar sursele ideale de astfel de acizi din alimentatia noastra sunt uleiul de peste, uleiul din ficat de cod si uleiul de in.


Daca si pe tine te preocupa o alimentatie sanatoasa, stii ca suplimentele nutritive nu pot inlocui mancarea. In acelasi timp, insa, nu mai este un secret ca, in ziua de astazi, multe dintre alimentele pe care le pun romanii pe masa sunt deficitare la capitolul nutrienti. Echilibrul alimentar inseamna sa fim atenti la ce punem in farfurie si sa completam asta cu suplimente cat mai putin chimice, sanatoase. Uleiul de peste si cateva uleiuri vegetale, pudrele proteice din plante, amestecurile vitaminizante naturale si germenii reprezinta intotdeauna alegeri inteligente.

Ulei de peste - beneficii pentru sanatate

Poate cel mai important este faptul ca uleiul de peste intareste sistemul imunitar si reduce efectele imbatranirii. Rolul protector al acizilor grasi Omega 3 din uleiul de peste este benefic atat pentru organele interne, cat si pentru piele, ochii si par. Actionand la nivel celular, aportul periodic de ulei de peste asigura organsimului materia prima necesara refacerii

Numeroase studii au dovedit ca poate fi folosit in scop profilactic, pentru a preveni afectiuni grave precum cancerul, bolile de inima sau diabetul. La fel ca si consumul periodic de peste gras (atentie insa la riscul de continut de mercur. Verificati, daca se poate, sursa. De regula, pestii de talie mare din apele calde au mai multe "sanse" sa contina mercur in cantitati mari.)

De asemenea, poate fi folosit ulei de peste ca adjuvant in cazul bolilor deja instalate: astm, depresie, artrita, hipertensiune.

Aportul regulat de ulei de peste are efect si in tratarea diferitelor probleme de piele, de la eczeme, la pete si riduri fine, leziuni si eruptii cutanate. Frumustea incepe din interior.

Uleiul de peste ajuta si la... slabit. Acesta deoarece gratie continutului de proteine si grasimi benefice stimuleaza crearea masei musculare si astfel accelereaza arderea grasimilor rele. Dar este nevoie si de exercitii fizice (moderate, de 3 ori pe saptamana) pentru a beneficia de pe urma acestui avantaj.

Orice aliment care contine grasimi sanatoase omega 3 scade nivelul trigliceridelor din sange, reduce inflamatiile articulare, imbunatateste valorile colesterolului, incetineste acumularea de placi de arterom, reduce riscul artimiei cardiace, amelioreaza valoarea tensiunii arteriale, reduce riscul de atac de cord si de accident vascular cerebral.

Capsulele cu ulei de peste sunt de regula mai apreciatedecat uleiul in sine, din simplul motiv ca nu tuturor le place gustul acestuia.

Contraindicatii. Atentie la excese si, daca iti cumperi capsule, urmareste indicatiile de gramaj din prospect. Un consum mai mare de 3 g pe zi la adulti creste riscul de hemoragii, deoarece uleiul de peste fluidizeaza sangele. Persoanele care iau anticoagulante si femeile gravide ar trebui sa ceara sfatul medicului inainte de administrare.

Depozitare. Uleiul de peste rancezeste usor, asa ca pastreaza cutiile sau sticlele la frigider. Mirosul ranced al unui produs lasat la caldura este semnul ca poti sa il arunci.

Persoanele care urmează un tratament cu anti­coagulante ar trebui să consulte un medic înainte de a lua ulei de peşte, pentru că şi acest supliment alimentar fluidizează sângele. Prudenţa trebuie să caracterizeze şi gravidele, căci uleiul de peşte conţine vitamina A, iar în doze mari, ea poate provoca malformaţii fetale.

Citeste mai mult: adevarul.ro/sanatate/medicina/uleiul-efecte-adverse-1_50ac98a67c42d5a663867988/index.html

Ulei de ficat de cod 

Este apreciat in mod special, dar de ce? Pentru ca pentru ca are o cantitate ridicata de vitamina D si astfel poate fi absorbit mai usor. Este indeosebi eficient in osteoporoza si probleme cardiace, dar aduce aceleasi avantaje ca si uleiul de peste descrise mai sus.
Uleiul de ficat de cod are si un gust mai bun, deci poate fi luat si sub forma lichida sau adaugat in salate, mancare.
Este bine tolerat si de copii si este chiar indicat in perioada cresterii. Pentru acestia are efect benefic atat asupra dezvoltarii musculare si oasoase, datorita continutului de vitamina A si D, cat si in cresterea capacitatii de concentrare si studiu.

Unele studii spun ca uleiul de peste este benefic in cazul ADHD. O mica paranteza. Din cate stiu, Dr. Eisenberg, "inventatorul" bolii, si-a recunoscut vina de a fi creat aceasta boala falsa doar pentru a obtine beneficii materiale. A facut aceasta declaratie in mod public, la 87 de ani, cu cateva luni inainte sa moara. Dar industria deja creata in acest domeniu si medicatia din care scot bani buni a reusit sa ingroape si ultima palpaire de constiinta a lui Eisenberg. Astfel, eticheta ADHD este adesea pusa fara a se cauta explicatii mai simple sau mai profunde. Vad ca deja stirea in limba romana este greu de gasit pe Internet, dar in engleza, ai ceva detalii aici. Deci, daca ai un copil agitat, incearca uleiul de peste in dozaj adecvat pentru varsta lui, pana sa afli diagnosticul de "adhd".
(Ce spun psihologii: verifica si daca nu cumva copilul iti bea din cafea pe ascuns, consuma prea mult zahar, nu face suficienta miscare, nu mananca ce trebuie, sau chiar si... daca este adesea ignorat, amenintat cu bataia sau agresat verbal. Exista o serie de explicatii pentru starile in permanenta agitate ale celor mici.)

Atentie. Alege un produs de calitate, de la o firma cunoscuta, deoarece exista mai multe procedee de extragere a uleiului si nu toate garanteaza pastrarea calitatilor produsului. Uleiul de ficat de cod care provine din apele nordice este uleiul de peste cel mai putin expus la riscul de a fi contaminat cu mercur.

In alimentatie, surse bune de grasimi sanatoase, cu aport de ulei de peste, sunt somonul si sardinele (conservate in sus prorpiu sau in ulei de masline). Alege-le  de 2-3 ori pe saptamana, seara.

Ulei de in

Combinatia echilibrata de acizi grasi Omega 3, 6 si 9 pentru un produs sua la suta vegetal atrage interesul tuturor pentru ca este lipsit de colesterol. Uleiul de in se dovedeste o varianta potrivita in special pentru vegetarieni, dar si pentru toti cei care sunt constienti de valoarea nutritinoala a acestuia. Continutul riridcat de firbe din uleiul de in il face un produs potrivit si in digestie. Consumul de minim 2 litri de apa pe zi este necesar pentru a facilita tranzitul intestinal.

Nu uita! Nutritita este o chestiune de nuanta si de echilibru. Nu exista alimente perfect rele sau perfect bune, insa putem spune cu certitudine ca unele sunt mai sanatoase decat altele. Organismul uman este o fabrica uimitoare, cu un puternic potential de a se reface si reconstrui singur, daca sistemul imunitar este puternic.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi