Cinci principii moderne ale unui mic dejun sanatos

Ouale au colesterol sau sunt bune? Sucul de portocale e prea acid dimineata? Mananci cerale cu lapte sau cerealele au prea mult zahar si calorii? Si, in fond, ce e aia mic dejun sanatos? E totuna cu unul dietetic?





Daca stai sa te uiti pe toate site-urile din lume, fie ele despre sanatate sau hrana, mai ales pe cele care trebuie sa nu dea prea tare in producatorii de cereale sau de storcatoare de sucuri (doar au reclama de la ei),  probabil ca esti din ce in ce mai confuz/a.
Toata lumea se contrazice: unele alimente ba sunt bune, ba nu sunt bune. Abia ce citesti de un aliment potrivit sa iti dea energie, ca in scurt timp afli ca e plin de zahar si produce carii. Cum iti recomanda cineva, poate chiar un nutritionist, un anumit obicei sau un anumti aliment, cum gasesti pe Interent tot soiul de sfaturi "in contra" lui... Ce sa mai crezi? Sa renunti la tot ce mananci?
Poti sa te iei linisitti dupa bunul simt propriu si sa analizezi cu obiectivitate ceea ce citesti. Apoi sa iti tragi propriile concluzii. NUmai ca nu o poti face fara sa citesti mult inainte.... asa ca am cautatat sa ajung la cele mai pertinente sfaturi, nealterate de publicitate. Am ajuns la cinci sfaturi cheie pentru un mic dejun sanatos. Daca mai aveti si altele, nu ezitati sa comentati la acest articol. Chiar va rog.

Principiul numarul 1: Mai bine iei micul dejun decat sa nu il iei. 

Chiar daca tii dieta de slabire. Daca sari peste el, desi ai baut o cafea indulcita, te "scutesti" nu doar de calorii, ci si de energie. In plus, daca tii dieta, organsimul va intelege ca se afla intr-o perioada de infometare si va scadea ritmul metabolismului, incepand sa isi creeze depozite de grasime din putinul pe care i-l dai cu alte ocazii. Mai ales in dieta, informetarea nu este o solutie. Dar, desigur, sa iei micul dejun nu inseamna sa iti pui o tigaie cu bacon, oua, branza si o jumatate de paine. mananca putin. Cat? 2 felii de paine sau 2 pesmeti, o bautura calda, un fruct. Sau o sursa de proteine si una de grasimi sanatoase. Copiilor poti sa le dai lapte cu orez si scortisoara sau un sendvis cu sunca si salata si un suc proaspat.

Principiul numarul 2: Cat zahar mananci? 

Am obosit deja de chestia asta cu zaharul, noul inamic numarul 1 al lumii. Problema nu e ca nu au dreptate, problema e ca alternativa este cu indulcitori artificiali (E-uri cancerigene) sau tot felul de extracte de fructe (fructoza) si porumb (malititol). Iar acestea, cel putin in teorie, sunt tot zaharuri si au exact acelasi efect ca zaharul: de ingrasare. Mai bine bei suc de fructe, dar asta doar daca nu esti la dieta. Daca tii dieta, sari sucurile de fructe (poti bea suc de legume, daca iti plac, dar nu morcovi sau sfecla, care au zahar la randul lor, ci chestii verzi, gen spanac, kale si castraveti) pana mai dai jos niste kilograme. Este drept ca sucurile proaspete vin si cu vitamine, dar ingrasa si ele.
Pentru restul, inca o data, solutia este una echilibristica: 2 lingurite de zahar brun in ceai sau cafea, daca nu ai zahar in alte produse de pe masa. Si cam aceasta ar trebui sa fie doza de zahar pe toata ziua. E mai bine s-o "iei" la micul dejun decat peste zi, macar iti creste energia cat ai nevoie, o ora, doua, pentru a face dimineata toate treburile urgente.

Principiul 3: Cereale in forma neprocesata, un mic dejun sanatos

Sigur, ai nevoie de carbohidrati la micul dejun. Cu eliberare lenta, cerealele iti mentin energia pana la masa de pranz, in plus sunt bogate in fibre, ceea ce iti asigura tranzitul intestinal.
Aici avem direct variante bune, in schimbul clasicelor deja cereale indulcite cu zahar si ciocolata, paine cu unt ori croissante. Si anume:
a) tarate de cereale in iaurt (cu ceva fructe uscate sau o banana),
b) o portie de cereale integrale fierte (mei, quinoa) si puse langa omleta, fara alta paine,
c) sau chiar niste paine neagra cu seminte in loc de paine alba, stropite cu ulei de masline si frecate cu un catel de usturoi... daca nu ai intalniri astazi.

Principiul 4: De ce sa mananci oua la micul dejun?

Am mai zis-o si o s-o repet. Ouale consumate la micul dejun vin, este adevarat, cu o doza de colesterol, dar astfel ele scutesc ficatul de efort. Mai clar: ficatul produce colesterol singur, in jurul pranzului, pentru a ajuta organismul in procesele vitale. daca isi primeste deja doza de colesterol nu mai munceste pentrua prodice si se ocuap de alte lucruri vitale. Dar la fel de bine functioneaza si un pic de unt pe doi pesmeti wassa sau o bucata de somon.
Consuma maxim doua oua zilnic la micul dejun, dar cel mai bine alterneaza o zi cu oua cu una cu alta sursa de grasim bune. Daca tii vreo dieta, fa o omleta cu putin ulei de masline, 2 albusuri si un galbenus. Pune alaturi legume sau frunze proaspete - castraveti, salata verde.
Nu manca oua seara, abia atunci ele adauga colesterol rau peste colesterolul deja secretat de ficat. Consumul la pranz e de semi-ajutor, pentru ca ficatul a inceput deja "lucrul", dar macar munceste mai putin.

Principiul 5: Nu uita de o sursa de proteine

Aceasta poate si vegetala, daca esti in post - o mana de boabe de tip soia, fasole, naut, mazare etc. fierte. Cumpara boabele uscate, sa ai in casa, daca poti de la un producator local, si prepara-le chiar tu.
Mai poti lua un concetrat proteic pudra pe baza de soia sau seminte de in si il poti combina cu lapte degresat (sau de soia). Pe produsele de soia verifica si tu cum au fost obtinute, nu toate sunt asa sanatoase pe cat se lauda.
Algele marine de tipul spirulinei sunt surse foarte bune de proteine, daca iti permiti sa iti iei. Ca adult, incearca un concentrat, pulbere, in loc de alte suplimente alimentare.
Pentru copii si cei care merg la sala, daca nu ai oua la micul dejun, pune in farfurie si cate o portie de muschi file, sunca slaba, piept de curcan gatit etc. Studiile au demonstrat in numeroase randuri ca pentru copii proteinele de calitate fac diferenta intre capacitatea de a invata si... lipsa ei. Copiii care tin post cu alimente procesate si gresit alese (din pacate, unii parinti nu isi permit mai mult decat cartofi, margarina si paine alba) au perfomante slabe la scoala.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi