Postul intermitent, o dieta fara restrictii alimentare

Postul intermitent (intermittent fasting) nu impune excluderea anumitor alimente din dieta zilnica, dar te poate ajuta sa slabesti. Postul intermitent exclude totusi ceva: anumite intervale de timp, zilnic sau saptamanal, din orarul tau de masa.








Postul intermitent si avantajele lui au inceput sa fie studiate cu mai bine de o suta de ani in urma, iar astazi noi dovezi il fac sa fie apreciat de multe persoane.  Considerat o strategie de slabire, dar si de refacere a sanatatii, el nu este totusi o dieta propriu-zisa. Fara sa interzica vreun aliment, postul intermitent restrictioneaza doar orele sau perioadele de timp in care se mananca.

Cum se tine postul intermitent?

In intervalul de 24 de ore al unei zile, se admit 8 ore in care putem manca toate cele trei mese principale de peste zi, iar in restul de 12 ore nu se consuma nimic in afara de apa si bauturi neindulcite (ceai, cicoare sau o cafea). Astfel, se poate manca intre orele 8 si 14 sau intre orele 10 si 18. 

Da, cei care au obiceiul de a "sari" peste micul dejun si de a consuma direct masa de pranz se pare ca se pot mentine in forma tocmai gratie obiceiului lor considerat pana acum nesanatos. Cu conditia ca in intervalul de masa acceptat sa nu depaseasca un consum caloric adecvat pentru varsta, greutatea si genul de activitate depus de persoana respectiva. In plus, sa manance suficient de variat pentru a evita carente alimentare.

In cele opt ore se mananca normal, fructe, legume, seminte si nuci, proteine, inclusiv grasimi animale si vegetale, plus carbohidrati (care chiar sunt recomandati).

Se poate tine post intermitent si altfel - timp de o zi sau maxim doua pe saptamana. O zi (24 ore) de post negru este insa dificila pentru multi si nu este recomandata persoanelor care au probleme de sanatate fara avizul medicului. Ziua de post negru poate fi inlocuita cu una de post obisnuit (fara alimente de origine animala) in care sa se consume sub 600 calorii.
 


Care sunt avantajele postului intermitent?


Desi acest sistem nu impune restrictii dietetice semnificative, perioadele in care organismul nu beneficiaza de un aport nutritional este suficient de mare pentru a declansa cetoza, procesul prin care organismul isi foloseste lipidele despuse ca pe niste "economii" pentru viitor, in tesuturi.

Conform studiilor in domeniu, privarea de hrana actioneaza ca o forma de stres pentru organism, care este astfel obligat sa isi activeze functia de aparare celulara. Perioadele scurte de post pot astfel preveni sau combate afectiuni care de regula sunt cauzate de degenerarea celulara.


Desi sunt considerate inca insuficiente pentru a fi considerate dovezi stiintifice sigure, cercetarile actuale au dovedit ca postul intermitent accelereaza metabolismul grasimilor, poate contribui la cresterea ratei de regenerare celulara, la scaderea nivelului de insulina din sange si poate preveni deterioarea tesutului nervos. 

Postul intermitent ar reduce riscul bolilor cardiovasculare si al celor degenerative, printre alte beneficii numarandu-se si:
- stabilizarea glicemiei si reducerea riscului de aparitie a diabetului
- cresterea nivelul hormonului de crestere
- reducerea colesterolului rau si il creste pe cel bun
- reducerea stresului oxidativ, prevenind deterioarea celulara
- scade riscul de aparitie a proceselor inflamatorii
- reduce riscul de cancer si ajuta bolnavii de cancer sa se refaca mai usor dupa chimioterapie
- regleaza tensiunea arteriala
- normalizeaza nivelul de ghrelin, cunoscut si sub denumirea de “hormonul foamei”
 


Contraindicatii

Persoanele care au probleme de sanatate, in special cardiovasculare, trebuie sa consulte medicul inainte de orice tip de alimentatie abordata, dar mai ales de utilizarea postului pe termen lung (nu se recomanda postul de o zi, nici cel de doua zile acestor eprsoane).

Desi pare un paradox faptul ca postul ajuta la preventia acestor probleme, de fapt este vorba doar de a obtine recomandarea medicului in functie de afectiune. Fiecare persoana este diferita.Unele vor avea nevoie de recomandarea medicului pentru a lua diverse vitamine sau minerale (calciu) ori o anumita medicatie in tmpul orelor de post.

Printre efectele secundare ale acestui tip de post se numara halena (mirosul neplacut al gurii), si posibil anxietatea sau tulburarile de somn.

Nu este recomandat sa apelezi la aceasta forma de dieta daca nu ti-ai format inca o educatie alimentara sanatoasa. Poti incepe treptat sa iti obisnuiesti stomacul si organsimul cu perioade mai lungi de post. Nu uita, bea apa din plin, deoarece apa "spala" intreg organismul si il ajuta la eliminarea toxinelor. Daca faci sport, e de preferat sa iti efectuezi programul inainte d eprima masa a zilei, pentru a accelera consumul de lipide.

Ce ziceti? Aveti intrebari legate de acest sistem de slabire sau ati avut la randul vostri o experienta de post intermitent?

Aici sunt povestile ator persoane cunoscute, preocupate de sport, care au incercat acest tip de dieta:
Ina
Cristian Margarit




0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi