Zece reguli alimentare cu care absolut toate studiile sunt de acord

Zece (da, 10 reguli alimentare cu care absolut toate studiile sunt de acord) reprezinta decalogul perfect, desi nu exhaustiv, pentru a iti crea propria "biblie" a nutritiei... Tu in ce crezi si ce anume te ghideaza in alegerile sanatoase, zi de zi?






Daca nici voi nu credeti tot ce cititi, foarte bine faceti! Pentru ca in multitudinea de informatii pe care le gasiti zilnic pe Internet, aproape toate articolele despre nutritie si alimentatie sanatoasa se contrazic la un moment dat.

O serie de articole, unele scrise poate cu cele mai bune intentii ne recomanda, vai!, lucruri total diferite. Iar daca in joc intra si interesele comerciale, sa te tii "cercetari" si "studii" care dovedesc exact ce trebuie sa dovedeasca!

Tu de cate ori ai citit despre un aliment ca e leac vindecator ceva, pentru ca imediat pe alt site sa descoperi ca nu e bun de fapt in acel sens? Chiar daca, sa spunem, toata lumea ar fi cinstita cu studiile efectuate, rezultatul final tot este debusolant pentru noi, cititorii finali. Din perspectiva holistica, probabil ca s-ar putea argumenta astfel: lucrurile chiar stau intodeauna asa cum vrem sa le vedem. Pana si fizica cuantica a dovedit deja ca particulele pe care le observam isi schimba traiectoria de parca ar fi "imprimate" de gandul observatorului. Daca noi credem ca un aliment e bun pentru noi, atunci acela ne va face si bine...

Eu propun altecva: sa credem in onestitatea studiilor si cercetarilor, dar sa ne indoim de ce citim. Iata o atitudine mai buna, care ne incurajeaza sa alegem mai sanatos pentru noi insine. Pana atunci, iata ce am decis eu ca merita credibilitate:



1. Consumul de fructe si legume proaspete zilnic scade riscul aproape tuturor bolilor cunoscute. Desi pana si in aceasta situatie exista exceptii, cum ar fi in unele boli de stomac, in care nu se recomanda fructele si legumele proaspete, ci doar fierte sau, cel mult, oparite. Cu toate acestea continutul de vitamine si minerale din alimentele vegetale este recunoscut ca cel mai bun pentru organismul uman.

Nici macar suplimentele de vitamine nu pot inlocui aportul de legume si fructe proaspete. Din simplul motiv ca vitaminele inlocuiesc un singur deficit, dar adesea s-a dovedit ca savantii nu au inteles inca pe deplin cum actioneaza savantii nu stiu nici pana in ziua astazi cu exactitate daca licopenul sau poate combinatia de licopen cu acid folic si alte substante inca necunoscute din sucul de rosii este anticancergiena.



2. Fainoasele ingrasa. In special cele albe, rafinate. Si orezul alb. Chiar si painea integrala sau pastele integrale, consumate in exces, ingrasa. E drept ca sunt multe "cercetari" care recomanda cerealele ca baza a piramidei alimentare, dar cerealele fara nici un continut nutritiv, mai ales cele care au mult zahar, din comert, si care sunt atat de recomandate copiilor deoarece contin calciu si diverse vitamine

3. Zaharul ingrasa, de asemenea si, mai rau, da dependenta si scade sensibilitatea la dulce, favorizeaza cariile si "hraneste" bolile autoimune. Prin urmare consumul de zahar trebuie redus la minim. Ar fi ideal daca s-ar putea ramane sub 2 lingurite de zahar pe zi la femei si copii si sub 4 lingurite la barbati, insa se stie acum ca zaharul generaza dependenta. Cu cat ne obisnuim cu gustul lui mai mult, cu atat avem tendinta sa consumam mai mult.

* Cu toate acestea, indulcitorii sunt chiar mai nocivi. Ei intretin dependenta de dulce si cei mai multi ingrasa la fel de tare ca zaharul. Atentie la indulcitorii cu malititol sau sirop din porumb, care este de regula introdus fara nici o jena in asa numitele produse pe baza de "stevia rebaundiana". Saraca stevia, e in proportie de doar 1-5% in acele produse, care mai sunt si extrem de scumpe!
Mai bine folositi zahar brun (adevarat, nu colorat) si in doze mici (maxim doua lingurite pe zi) sau sirop de artar, de agave ori o lingurita de miere.


4. Condimentele naturale, precum scortisoara, cimbrul, turmericul, ginsengul, usturoiul etc. sunt benefice in prevenirea afectiunilor de tot felul. Desi fiecare dintre acestea in doze mari ar putea fi chiar fatal (usturoiul este de fapt o otrava, scorțișoară afectează plămânii
Etc.), se pare ca dozele mici, folosite in scopul de a da gust mancarurilor, actioneaza ca niste antibiotice sau vaccinuri, invatand organismul sa isi dezvolte sistemul imunitar. 

5. Micul dejun este cea mai importanta masa a zilei. Toate studiile sunt de acord cu asta. Totusi e drept ca nu se precizeaza la ce ora poti lua micul dejun. Nimeni nu spune ca nu poti lua prima masa in jurul pranzului, daca tu te trezesti mai tarziu sau oricum iei 3 mese pe zi, dintre care una la 11:30, una la 16 si una la ora 20.

Opinii contra: De pilda, anumite principii spirituale pot recomanda postul intermitent. Si unele ramuri yoghine recomanda sa mancam abia dupa pranz.

Pana nu devii maestru intr-unul din aceste curente, unde probabil te hranesti dimineata cu energie spirituala, tine-te de micul dejun ca sa ai energie fizica pe tot parcursul zilei. O sursa de proteine, una de fibre, una de grasimi si doua de vitamine sunt ideale, ceea ce se poate traduce printr-un ou (sau o omleta de doua albusuri), 2 felii wassa, o rosie, un pahar cu suc de fructe.

6. Produsele apicole, in special propolisul si polenul, sunt benefice sanatatii. (Am postat mai demult un articol pe aceasta tema.) Desi exista si aici unele controverse, cel putin nu au cum face rau.

Opinii contra: Pe de alta parte, persoanele care sufera de alergii considera ca polenul poate fi periculos, dar studiile arata ca foarte rar se intampla de fapt acest lucru. Mai multe aici: produse apicole.



7.  O mana de nuci si seminte pe zi tine la distanta bolile. Magneziul, mineralul care contribuie la peste 300 procese metabolice in organism, le lipseste multor persoane in ultimul timp. E adevarat ca nu avem suficiente surse de magenziu in alimentatie, din cauza preturilor crescute ale acestor nuci, dar si din cauza ca celelate alimente cresc in soluri saracite de minerale.

Magneziul trebuie consumat zilnic sau, oricum, periodic. Lipsa magneziului duce la afectiuni neuro-musculare, inclusiv depresii sau probleme cardiace. Din pacate, industria suplimentelro alimentare este o industrie ca oricare alta, iar nu toate produsele sunt si atent concepute: trebuie sa avem grija la sursa de provenienta a magneziului.

Un chimist ar sti sa va explice mai bine de ce nu absorbim vitaminele sau mineralele din orice extras chimic (unele sunt pur si simplu eliminate asa cum au intrat), dar ce pot sa va spun este ca eu iau un supliment cu magneziu fara vitamina B6, Bio-Magneziu se numeste. Aceasta deoarece excesul de B6 este un excitant neuromuscular, conform cardioloagei care m-a consultat in urma cu ceva timp, desi multi spun ca fara ea magneziul nu se absoarbe. In fine. Am gasit un supliment cu trei tipuri de magneziu, carbonat, hidroxid si acetat de magneziu, in aceeasi capsula, Firma producatoare este Pharma Nord. Acum, inca o precizare: eu vorbesc rar despre marci si produse, ca sa nu para ca fac reclama, insa produsele lor m-au convins inca de acum multi ani, cand o doamna dermatolog super cunoscuta mi-a recomandat Bio-Seleniu-Zinc de la aceasta firma ca trataemtn pentru problemele d epiele (cosurile) care imi tot ieseau.

8. Alimentele mai gustoase sunt cele mai periculoase: grasimile, zaharul si fainoasele ne fac sa ne dorim sa le consumam in exces. Asa cum observa un renumit medic al antichitatii, "fereste-te de mancarurilepe care iti vine sa le consumi cand nu ti-e foame si de bauturile pe care iti vine sa le bei cand nu iti e sete". Acesta nu inseamna ca nu poti manca sanatos si gustos: peste proaspat, la cuptor, cu legume fierte, o porție de mușchiulet la cuptor cu legume pe grătar, multe salate si verdeturi, fructe cu măsură, cerale integrale și leguminoase, tofu, sosuri de roșii sau de soia... ai de unde alege.

9. Cerealele pot lipsi din alimentație. Da, dar aceasta e doar o optiune personala In mod sigur e bine (cel putin pentru talie) sa reducem consumul de cereale, dar teoriile cu privire la acest lucru se bat cap in cap: mai bine o doza mica de cereale integrale pe zi decat fainoase in exces.

În nici un caz însa nu mai considera cerealele "baza piramidei alimentare" asa cum recomandau, acum cateva zeci de ani, mai toate studiile. Daca vrei sa renunti la cereale pentru ca ții Dukan sau o dieta proteica, va fi bine sa consumi seminte (de in), bob si plante verzi. Vezi alte argumente contra cerealelor și pe Alimentatia Paleo.

10. Limitarea consumului de carne este mai sănătoasă decât consumul zilnic al acesteia. O afirmație care ii face sa sufere pe multi iubitori ai fripturilor si le da greutate vegetarienilor și veganilor. In ce ma privește, am toată admirația pentru cei din urma si, desi nu reușesc sa ma țin departe de carne, cred ca hormonii, modul de crestere din fermele de animale, felul in care sunt ucise animalele au un impact covârșitor asupra acestui "aliment". Iar despre produsele procesate discuția este lunga. O limitare a consumului e binevenita oricând.

Toate aceste principii de mai sus nu sunt, stiu, singurele. Mai exista si alte adevaruri despre nutriție, dar multe dintre ele sunt percepute diferit, în funcție de fiecare organism în parte. Tu ce ai observat că funcționează pentru tine când vine vorba de nutriție?


Foto National Cancer Institute

0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi