Alimentatia vegetariana si flatulenta



„Am un istoric familial de obezitate si cancer si am citit ca o dieta bogata in fructe si legume poate juca un rol imens în prevenirea acestor afectiuni. Dupa Anul Nou am luat decizia sa fiu mai atenta la sanatate. Asa ca am inceput cu mult avant un stil de viata vegetarian..." 


"...In prima sapatamana, am renuntat la carne de vita, porc, pasare, lapte, branzeturi si oua. Apoi am renuntat si la zahar si carne de peste. Am mancat in schimb tot soiul de legume, verdeturi, leguminoase, cereale integrale, fructe, lapte de soia si tofu. Dimineata imi fac sucuri de legume rosii sau de verdeturi si nu mai beau cafea, ci „cafeluta de orz” sau cicoare.

Ma simt destul de bine fizic, am energie si o stare mai optimista, iar cand fac exercitiile fizice zilnice mi se pare ca ma misc mult mai usor. In ce priveste gusturile si poftele, nu simt lipsa carnii din meniu, dar nu a trecut nici macar o saptamana si s-au ivit niste efecte secundare neplacute: stomacul imi e umflat, „dau gaze” pe care aproape nici nu le mai pot stapani in public si ma simt ca o bomba cu ceas. Sunt in a doua saptamana si problema tot nu trece. Mi-e si rusine sa merg la serviciu. Este posibil ca organismul meu sa incerce sa imi spună o dieta vegetariana nu este potrivita pentru mine? Sau exista posibilitatea sa fac ceva pentru a reduce gazele si ca sa nu mă mai simt atat de umflata?”

Cele de mai sus (cu aproximatie) mi le-a spus o buna prietena, intrebandu-ma ce sa faca. Si cunosc si eu legatura flatulentei cu primele saptamani de vegetarianism strict. La randul meu, am simtit pe pielea mea aceeasi neplacere. Vestea buna este ca situatia apare din cauza unei treceri prea bruste la o alimentatie cu care nu esti obisnuit(a). Mai mult, chiar si daca faci trecerea brusc, in timp flatulenta dispare.

„Si totusi, de ce apar gazele la vegetarieni?”
Flatulenta este intr-adevar o problema care apare la majoritatea vegetarienilor si veganilor aflati la inceput de drum. Dar este aceasta oare dovada faptului ca omul nu este, totusi, facut pentru o alimentatie vegetariana? Nicidecum.

Studiile asupra alimentatei vegetariene sunt suficient de convingatoare ca sa le luam in calcul pentru a avea o sanatate mai buna. Cel putin la varsta adulta. Vorbim aici de o alimentatie bazata macar in proportie de 90% pe alimente de origine vegetala. Celor care reusesc sa faca acest lucru 100% li se cuvin laude si sustinere, nicidecum critici sau jigniri.

Organismul uman beneficiază foarte mult de pe urma reducerii consumului de grasimi saturate si a aportului de proteine provenite majoritar din plante. O alimentatie vegetariana scade riscul bolilor cardio-vasculare, a cancerului si a diabetului sau a complicatiilor generate de diabetul de tip 2. Despre beneficiile vegetarianismului puteti insa citi o multime de materiale pe Internet. Sa ne oprim la aparitia flatulentei: este un lucru care li se intampla adesea vegetarienilor incepatori, care nu stiu sa isi alcatuiasca mesele astfel incat sa manance variat si sa faca trecerea treptat la noul stil de viata. Desi se dovedeste un disconfort major la unele persoane, flatulenta trece cam in cateva saptamani dupa inceperea unei diete strict vegetariene.

Cercetatorii sustin ca acest simptom apare ca urmare a consumului de fibre alimentare in exces pe care il aduce o alimentatie vegetariana. Alimentele vegetale contin multe fibre, spre deosebire de alimentele de origine animala. Fibrele ajuta stomacul la digestie, dar, in mod paradoxal, nu sunt digerate, ci eliminate ca atare. Este nevoie sa bem multa apa zilnic pentru a le inmuia si a le utiliza astfel in tranzitul intestinal al alimentelor. In caz contrar, ele raman in stomac si cauzeaza balonarea stanjenitoare. Consumul apei sau al sucurilor de legume ne ajuta la mentinerea calitatii nutritive ale meselor, cu o doza moderata de fibre alimentare.



Sfaturi pentru a reduce flatulenta:
  • Spala leguminoasele (fasole, linte, naut) in trei – patru ape, apoi lasa-le cateva ore in apa curata, sa se inmoaie, inainte de a le gati. Clateste din nou inainte de fierbere. Leguminoasele consituie unul dintre alimentele d ebaza in dieta vegetariana, asa ca invata sa le gatesti cirect. Adauga la fiert 1-2 frunze de dafin sau le poti condimenta cu menta proaspata, la final.
  • Poti lasa chiar mai multe zile fasolea acoperita cu servetele umede, pana germineaza, pentru a beneficia de enzimele din germeni. Atentie, nu se mananca NICIODATA germeni de fasole negatiti.
  • Broccoli, varza si alte legume crucifere sunt de regula cauzele flaulentei chiar si in cazul persoanelor cu dieta omnivora. Introdu cate putin din aceste alimente, treptat, in dieta ta.
  • Uneori, diverse alte alimente (bauturile carbogazoase, indulcitorii artificiali, legumele amidonoase precum cartofii, ceapa, anghinarea) pot duce la aparitia gazelor. Daca bauturile carbogazoase si sucurile se pot elimina de tot, celelalte vin insa cu beneficii pentru sanatate. Le poti consuma in cantitati mai mici la inceput sau mai mult seara.
  • Foloseste menta si busuioc, proaspete, ca si condimente in mancare. Sunt recunoscute pentru efectele lor antibalonare si sunt beneficie in digestie.
  • Mananca incet, mesteca bine si nu te uita la televizor sau nu citi in timpul mesei. Adesea vinovat de balonare este aerul inghitit atunci cand mancam fara sa fim atenti la ce avem in farfurie.
  • Guma de mestecat si fumatul te fac si ele sa inghiti aer. De dorit ar fi sa renunti de tot la ele.
  • Orice schimbare de dieta determina o digestie ingreunata, din cauza faptului ca stomacul nu este obisnuit cu ea. In ultima instanta, va trebui sa ai rabdare cateva saptamani.  


Cum sa incepi o dieta vegetariana
Incepe dieta vegetariana renuntand treptat la cate o categorie de alimente de origine animala. Scoate intai din alimentatie laptele. Adesea balonarea apare din cauza acestuia, deoarece majoritatea oamenilor sufera, fara chiar sa o stie, de incapacitatea de a digera acest aliment. Renunta si la alcool, in special bere, si la bauturi carbogazoase.
Renunta apoi la preparate din carne si la peste. Urmeaza untul si branzeturile. La final poti renunta la cerealele procesate si poti trece exculsiv la cereale integrale si produse pe baza acestora. Consuma mai putin grau si mai mult mei, orez integral, sorg, quinoa etc.

Pe de alta parte, cauta printre vegetale vinovatii mentionati mai sus si scoate-i pe rand, pentru a intelege care dintre ei iti creeaza probleme. Daca esti genul de om care renunta brusc la ceva si asa vrei sa abordezi si alimentatia vegetariana, este in regula si asa. Consumul de vegetale este foarte sanatos, organismul iti este recunoscator, doar ca nu prea stie sa se „exprime”. Pe masura ce stomacul se obisnuieste sa le digere mai usor, flatulenta va trece.

Unele persoane experimenteaza si arsuri la stomac din cauza unei alimentatii bazata pe prea multe cruditati. Consumul legumelor proaspete in combinatie cu mancare gatita si cu o lingurita de ulei de masline poate ameliora aceasta stare. Treptat, pe masura ce te obisnuiesti cu ele, digestia cruditatilor va fi mult mai usoara. Cu toate acestea unele legume precum ridichile sau varza pot continua sa iti faca probleme. Singura solutie este sa le consumi in cantitati mai mici.

In fine, o doza oarecare de gaze apare in aproape orice dieta. De fapt, acestea reprezinta semnul bun ca digestia functioneaza. Atata timp cat se afla sub (auto)control si nu sunt insotite de o balonare stanjenitoare, nu ai de ce sa te ingrijorezi.

Nu uita, daca suferi de o afectiune sau te afli in tratament medical, consulta-ti intai medicul pentru a afla daca poti tine o dieta vegetariana. Daca singura reticenta a medicului este riscul de a se instala o lipsa de vitamina B12 si nu ai nici o afectiune, atunci urmeaza-ti propriile instincte. Exista suplimente cu aceasta vitamina si, mai mult, un deficit se instaleaza abia dupa 2-3 ani de alimentatie vegetariana dezechilibrata. Nu uita ca lipsa de B12 se instaleaza mai degraba in urma unui consum mare de alcool, care distruge mucoasa gastrica si nu mai face posibila absorbtia, decat in lipsa carnii.



In loc de incheiere
Dupa cum ai mai vazut sau vei vedea, pe acest site am postat atat retete cu carne, cat si retete destinate vegetarienilor, la fel cum dau retete destinate parintilor si copiilor, celor care tin diete etc. Da, de ceva timp mananc vegetarian, mai ales cand imi gatesc doar pentru mine. Insa am si unele perioade sau momente conjuncturale in care nu refuz alimentatia traditionala, din diverse motive...

In conditiile actuale de viata, este dificil sa tii o dieta suta la suta vegetariana, tocmai de aceea, consider ca alimentatia este o chestiune atat de personala, incat fiecare ar trebui sa poata alege pentru el insusi in cunostinta de cauza. Optiunea pentru vegetarianism este o chestiune care tine de fiecare, de portofel, de mediu, de starea de sanatate etc. Pe mine m-au convins in egala masura faptul ca prin gestul meu fac rau unor fiinte (care simt teama si durerea; nu, nu cred ca se pune problema a cat de „necuvantatoare” sau „proaste” sunt aceste animale), cat si nevoia de a fi mai atenta la propria sanatate.

Altfel, de fapt mie imi placea carnea, dar in scurt timp m-am obisnuit si fara ea. Evit si zaharul, dar uneori imi e pofta de dulce, asa ca fac o prajitura sau chiar cumpar una. Consder ca in doze mici nimic „rau” nu face cu adevarat „rau” organismului. Iar daca e cazul, cand am de gatit pentru un „omnivor”, prefer sa aleg, pe cat imi permit, oua de tara sau produse de la animale care au avut o viata buna, in natura, au fost hranite corect si au fost mulse sau sacrificate cu cat mai putina durere.


0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi