Hrana pentru vaci, super-aliment pentru oameni

Lucerna este cunoscuta mai degraba ca planta furajera, dar putini stiu ca e buna si pentru oameni. Ea mai este considerata si “mama tuturor plantelor”.




Lucerna, cunoscuta și sub numele de alfa-alfa sau Medicago sativa, este o planta care a fost cultivata ca hrana pentru animale timp de sute de ani. Apreciata pentru continutul sau de vitamine, minerale și proteine, superior în comparatie cu alte surse de furaje, este considerate astazi una dintre plantele cu beneficii foarte mari si pentru sanatatea umana

Lucerna face parte din familia leguminoaselor, dar este o planta, originara din Asia de Sud și Centrala. La momentul actual, ea crește de secole pe întreg mapamondul. În unele tari a fost utilizata nu doar ca hrana pentru animale, ci are o lunga istorie ca planta medicinala pentru oameni.

Semintele sale sau frunzele uscate de lucerna pot fi luate ca supliment. De asemenea, semintele pot fi germinate și consumate sub forma de muguri de lucerna.



Continutul de nutrienti al lucernei
Lucerna este de obicei consumata de oameni ca un supliment pe baza de plante sau sub forma de germeni de lucerna.
Deoarece frunzele sau semintele de lucerna sunt vândute ca suplimente pe baza de plante și nu ca alimente, nu exista nici o informatie standard de nutritie disponibile. Totusi, se stie ca sunt bogate in vitamina K și contin, de asemenea, multe alte elemente nutritive, inclusiv vitamina C, cupru, mangan si acid folic.
Frunzele de lucerna contin aceleași elemente nutritive ca germenii și au, de asemenea, un continut foarte scazut de calorii.

De exemplu, 1 cana (33 grame) de frunze de lucerna contine doar 8 calorii, iar in schimb vine cu:
  • Vitamina K: 13% din doza zilnica recomandata (DZR).
  • Vitamina C: 5% din DZR.
  • Cupru: 3% din DZR.
  • Mangan: 3% din DZR.
  • Folati: 3% din DZR.
  • Tiamina: 2% din DZR.
  • Riboflavina: 2% din DZR.
  • Magneziu: 2% din DZR.
  • Fier: 2% din DZR.

O cana contine, de asemenea, 1 gram de proteine ​​si 1 gram de carbohidrati (care provin din fibre).
Poate veti spune ca nu este un mare continut de vitamine, cu toate acestea lucerna are un continut ridicat de compuși bioactivi din plante. Printre acestia se numara: saponine, cumarine, flavonoide, fitosteroli, fitoestrogeni si alcaloizi.

Lucerna poate ajuta la scaderea colesterolului
Printre cele mai benefice efecte ale consumului de lucerna se numara capacitatea de a duce la scaderea colesterolului, conform a numeroase studii efectuate pe animale, dar si pe oameni.
Un studiu efectuat pe 15 persoane a constatat ca, în medie, consumul de 40 de grame de seminte de lucerna de 3 ori pe zi, a scazut colesterolul total cu 17%, iar colesterolul "rau", cu ​​18% dupa 8 saptamâni.


Acest efect, presupun cercetatorii, se datoreaza continutului ridicat de saponine, care sunt compușii de origine vegetala cu nivelul cel mai scazut de colesterol.
(Atentie, nu toate plantele cu continut de saponine sunt sanatoase, in combinatie cu glicozizii cardiotonici din alte vegetale saponinele devin, dimpotriva, periculoase; ceea ce face ca majoritatea plantelor care contin saponine – da, sursa de sapun – sa fie toxice pentru om.)
Studiile umane realizate pâna în prezent sunt prea putine pentru a fi concludente, dar ele promit ca lucerna va putea fi folosita ca si tratament pentru colesterol ridicat.



Alte beneficii pentru sanatate
In lume, exista o serie de utilizari traditionale ale lucernei ca planta medicinala. Printre efectele asteptate se numara: scaderea tensiunii arteriale, actiunea ca diuretic, creșterea productiei de lapte matern, tratarea artritei și ajutorul in eliminarea pietrelor la rinichi.
Datorita continutului de vitamina K, are proprietati antihemoragice. De asemenea, este un antianemic si un remineralizant, datorita continutului sau in vitamine, minerale şi proteine.
Unele studii clinice au dovedit ca lucerna amelioreaza tulburarile digestive şi cronice (balonarea, lipsa poftei de mancare, aciditatea etc).
Studii recente arata ca lucerna este utila în tratarea ulcerului, în special a ulcerului peptic (care apare la nivelul esofagului, stomacului sau intestinului subtire). Lucerna contine mari cantitati de vitamina U, la fel ca si varza. 

Tratament potential pentru diabet
Un studiu recent pe animale a constatat ca suplimentele cu lucerna au scazut nivelul de colesterol rau la animalele diabetice. De asemenea, au fost în masura sa îmbunatateasca controlul glicemiei.
Un alt studiu pe șoareci diabetici a constatat ca extractul de lucerna a redus nivelul zaharului din sânge, prin stimularea eliberarii de insulina din pancreas.
Aceste rezultate par sa sustina ca lucerna poate fi utila pentru tratarea diabetului zaharat de tip 2 (desigur, aceasta nu inseamna renuntarea la miscare si la alimentatie sanatoasa). De asemenea, lucrena are capacitatea de a imbunatati sanatatea metabolica.

Simptome de menopauza
Lucerna are un continut ridicat de fitoestrogeni, care sunt similari din punct de vedere chimic cu hormonul estrogen.
Acest lucru înseamna ca fitoestrogenii pot avea aceleasi efecte in organism ca estrogenul.
Fitoestrogenii sunt controversati, dar pot avea mai multe avantaje. Printre acestea se numara ameliorarea simptomelor menopauzei, care sunt cauzate de nivelul scazut de estrogen.
Un alt studiu a demonstrat ca extractul de salvie si lucerna a reusit sa trateze complet transpiratiile nocturne si bufeurile.
Efectele estrogenice pot avea și alte beneficii. Un studiu pe supravietuitoarele dupa cancer de san a constatat ca femeile care consumau lucerna aveau mai putine probleme cu somnul.

Efecte antioxidante

Lucerna are o lunga istorie in medicina ayurvedica și homeopata pentru tratarea afectiunilor cauzate de inflamatii și daune oxidative. Se pare ca lucrena este un puternic antioxidant, prevenind distrugerile provocate de radicalii liberi.
Studiile au descoperit ca lucerna are capacitatea de a reduce moartea celulelor si deteriorarea ADN-ului provocate de radicalii liberi. Face acest lucru atât prin scaderea productiei de radicali liberi, cat și îmbunatatind capacitatea organismului de a lupta împotriva acestora.

Un studiu efectuat la soareci a constatat chiar ca tratamentul cu lucerna ar putea ajuta la reducerea daunelor cauzate de accident vascular cerebral sau leziuni ale creierului.



Efecte secundare
Cu toate ca lucerna este, probabil, una dintre cele mai sgure plante, aceasta poate provoca efecte secundare nocive pentru unele persoane. Nu luati capsule de lucerna daca:
-          sunteti gravida
-          luati medicamente care subtiaza sangele. Frunzele de lucerna sunt bogate in vitamina K. Cu toate ca acest lucru este în avantajul majoritatii oamenilor, poate fi periculos pentru altii. Dozele mari de vitamina K pot interfera cu medicatia pentru subtierea sangelui, cum ar fi warfarina.
-          Aveti un sistem imunitar slabit
-          aveti o boala autoimuna. Au fost raportate cazuri de suplimente de lucerna care provoaca reactivarea lupusului la unele persoane.

Cum sa adaugi lucerna in alimentatie
Gremenii de lucerna au avantajul ca vin cu nutrientii benefici. Adauga-i proaspeti in salate, sandvisuri, peste oua fierte. Frunezele de lucerna pot fi folosite in salate.


Cum germinezi semintele de lucerna?
  1. Se pun 2 linguri de seminte de lucerna într-un castron, borcan sau germinator si se acopera cu de 2-3 ori mai multa apa rece. Lasati-i sa se înmoaie peste noapte sau aproximativ 8-12 ore.
  2. Apoi semintele se scurg și se spala bine cu apa rece. Se scurg din nou, eliminând cât mai multa apa. Se depoziteaza la lumina directa a soarelui și la temperatura camerei, timp de 3 zile. Se clatesc la fiecare 8-12 ore.
  3. În ziua 4, mutati germenii într-o zona cu lumina buna, dar pe car es anu bata direct soarele, pentru a permite fotosinteza. Continuati sa ii clatiti și sa ii scurgeti bine la fiecare 8-12 ore.
  4. În ziua 5 sau 6, lastarii sunt gata sa fie consumati. De acum ii puteti pastra si la frigider.



0 comentarii:

Trimiteți un comentariu

 

Aboneaza-te

Reclame

Anunturi